Statuten Probusclub Maastricht III (versie 2010)

 Naam en zetel.

Artikel 1.

De vereniging, die de naam “Probusclub Maastricht III” draagt, is opgericht naar het voorbeeld van clubs voor “Retired professional and business men” in Engeland.

De vereniging is gevestigd te Maastricht.

Doel en middelen.

Artikel 2.

De Probusclub heeft als doel het bevorderen van saamhorigheid en vriendschap van (geheel of nagenoeg geheel) post-actieven, die een maatschappelijk verantwoordelijke functie hebben vervuld en die ieder vanuit een persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke achtergrond waarde hechten aan het regelmatig ontmoeten van elkaar, waarbij onderlinge hulpvaardigheid, verbreding van kennis en interesse, verruiming van inzicht alsmede ontspanning bindende elementen vormen.

Artikel 3.

De vereniging tracht haar doel te bereiken door onder meer:

  1. Het houden van lunchbijeenkomsten, waarbij doorgaans door een der leden of door een ander een inleiding over een gespreksonderwerp wordt gehouden.
  2. De bijeenkomsten worden als regel op de eerste en de derde woensdag van de maand gehouden. In die maanden waarin er een vijfde woensdag is kan een extra bijeenkomst gehouden worden waarbij ook de partners der leden of van overleden leden worden uitgenodigd.
  3. De bijeenkomsten kunnen om een bijzondere reden door een middag- of avondbijeenkomst worden vervangen.
  4. Het houden van excursies in het vlak van culturele of wetenschappelijke evenementen.
  5. Het verlenen van diensten aan individuele leden, wanneer daartoe aanleiding bestaat.

Lidmaatschap.

Artikel 4.

  1. De vereniging wordt gevormd door leden, wonende in Zuid-Limburg en aangrenzende gebieden.
  2. De leden dienen te goeder naam en faam bekend te staan en qua attitude binnen de vereniging te passen en de leeftijd van 55 jaar gepasseerd te zijn.
  3. Zij dienen de bereidheid te hebben de bijeenkomsten regelmatig te bezoeken.
  4. Het aantal toe te laten leden en de ballotage richtlijnen voor het lopende jaar dienen jaarlijks door de algemene vergadering te worden vastgesteld.
  5. Het Bestuur heeft het recht onder bijzondere omstandigheden aan één of meerdere leden voor bepaalde of onbepaalde tijd het niet-actief lidmaatschap toe te kennen. Zij gelden als leden boven de sterkte. De band blijft bestaan zonder verplichtingen. Zij hebben geen stemrecht en kunnen geen bestuurs- of commissiefuncties uitoefenen. Ze betalen geen contributie.
  6. Op de jaarlijkse algemene vergadering dient door het bestuur te worden meegedeeld welke leden het komende jaar het niet-actief lidmaatschap hebben en vanwege welke omstandigheden (Toegevoegd  2010).

Artikel 5.

  1. Er wordt een Ballotagecommissie benoemd van drie niet tot het bestuur behorende leden.
  2. Elk jaar treedt één lid af en wordt een nieuw lid benoemd. Het kan slechts éénmaal worden herbenoemd. De benoeming geschiedt door het bestuur op voordracht van de Ballotagecommissie.
  3. Een kandidaat-lid wordt door twee clubleden (sponsor-leden) voorgedragen aan de Ballotagecommissie. De sponsor-leden motiveren de kandidatuur. Zij dragen er zorg voor dat het kandidaat-lid niet op de hoogte is van zijn kandidatuur.
  4. Leden van een andere Probusclub, die binnen het gebied van de vereniging komen wonen, kunnen als lid van de vereniging worden toegelaten, mits zij voor overschrijving worden voorgedragen door het bestuur van hun laatste club. Betrokkenen worden als lid aanvaard indien bij het bestuur, binnen vier weken nadat door deze aan de leden mededeling is gedaan van de aanvrage, geen bezwaren zijn ingediend.

Artikel 6.

  1. Het lidmaatschap eindigt: door overlijden van het lid, of door opzegging door het lid, of door opzegging namens de vereniging.
  2. Opzegging van het lidmaatschap door een lid geschiedt door een schriftelijke kennisgeving aan het Bestuur.
  3. Opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging geschiedt door het bestuur: wanneer het lid, na hiertoe schriftelijk te zijn aangemaand, op de eerste November niet aan de geldelijke verplichtingen jegens de vereniging heeft voldaan, of wanneer het lid opgehouden heeft te voldoen aan de eisen welke statutair aan het lidmaatschap worden gesteld.
  4. Wanneer het lidmaatschap in de loop van het verenigingsjaar eindigt blijft de jaarlijkse bijdrage geheel verschuldigd.

Geldmiddelen.

Artikel 7.

  1. De geldmiddelen der vereniging bestaan uit contributies en andere baten.
  2. Ieder lid betaalt een jaarlijkse contributie, waarvan het bedrag telkenjare door de algemene vergadering tijdens de jaarvergadering wordt vastgesteld.
  3. Het verenigingsjaar valt samen met het kalenderjaar

Bestuur.

Artikel 8.

  1. Het bestuur bestaat uit tenminste drie en ten hoogste vijf personen. Het aantal bestuurders wordt vastgesteld door de algemene vergadering. Indien het aantal bestuurders beneden de drie is gedaald blijft het bestuur bevoegd. Het bestuur is dan echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering bijeen te roepen om in de vacature(s) te voorzien.
  2. De bestuurders worden door de algemene vergadering uit de leden benoemd. De voorzitter en de vice-voorzitter worden voor een termijn van één jaar benoemd, met dien verstande dat de vice-voorzitter na één jaar als voorzitter optreedt, tenzij de algemene vergadering anders beslist. Zij kunnen deze functies gedurende drie jaar niet opnieuw vervullen. De secretaris, de penningmeester, c.q. de secretaris-penningmeester en de overige bestuursleden worden benoemd voor een termijn van twee jaar en zijn aansluitend aan deze termijn gedurende twee jaren niet herkiesbaar, eveneens tenzij de algemene vergadering anders beslist. Als de functies van de secretaris en de penningmeester door afzonderlijke bestuurders worden bekleed treden zij beurtelings af. [ Stemmingen betreffende benoeming van bestuursleden geschieden bij ongetekende en gesloten briefjes, tenzij de algemene vergadering met algemene stemmen anders beslist (zinsnede als overbodig opgevat en vervallen 2010).]
  3. In een tussentijdse vacature in het bestuur wordt op korte termijn door de algemene vergadering voorzien. De nieuwbenoemde bestuurder treedt af op het tijdstip, waarop zijn voorganger had moeten aftreden doch is voor één termijn herbenoembaar. 
  4. Voor iedere benoeming van een bestuurder kunnen door één of meer leden tenminste 14 dagen vóór de algemene vergadering schriftelijk kandidaten bij het bestuur worden voorgedragen. Het bestuur stelt met inachtneming van het hiervoor bepaalde, de voordracht op.
  5. De voorzitter leidt de clubbijeenkomsten en de bestuursvergaderingen. Bij ontstentenis wordt hij of zij vervangen door de vice-voorzitter.
  6. De secretaris voert de briefwisseling in naam van het bestuur, zendt de mededelingen aan de leden rond, houdt de presentielijst bij, verzorgt het jaarverslag en houdt aantekening van op bestuurs- en algemene vergadering genomen besluiten.
  7. De penningmeester beheert de geldmiddelen van de vereniging.

Artikel 9.

  1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.
  2. De voorzitter en de secretaris zijn tezamen bevoegd de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Bij ontstentenis of verhindering van de voorzitter treedt de vice-voorzitter in diens plaats. Bij ontstentenis van de secretaris treedt de penningmeester in diens plaats.

Algemene vergadering.

Artikel 10.

  1. In de maand januari van elk kalenderjaar wordt een algemene vergadering gehouden. In deze vergadering vindt de verkiezing van bestuursleden plaats.
  2. Op de in het eerste lid bedoelde vergadering brengt de secretaris een jaarverslag uit en doet de penningmeester verslag over het beheer der geldmiddelen.
  3. De algemene vergadering benoemt jaarlijks een commissie van twee leden tot onderzoek van de rekening en verantwoording van de penningmeester. Deze zogenaamde kascommissie brengt op de in het eerste lid genoemde vergadering verslag uit van haar bevindingen.
  4. Goedkeuring van het jaarverslag strekt het bestuur, goedkeuring van de rekening en verantwoording van het beheer der geldmiddelen de penningmeester tot décharge.

Artikel 11.

Algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van tenminste 28 dagen. Het bestuur is tot een dergelijke bijeenroeping verplicht, indien tenminste vijf leden zulks schriftelijk, onder opgave van redenen, verzoeken.  Indien het bestuur aan een dergelijk verzoek niet binnen vier weken gevolg geeft, zijn de bedoelde leden bevoegd de oproeping zelf te doen.

 

 

Statutenwijziging en ontbinding.

Artikel 12.

  1. In de statuten van de vereniging kan geen wijziging worden aangebracht dan door een besluit van de algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat wijziging van de statuten wordt voorgesteld, welk besluit genomen moet worden met een meerderheid van twee/derde van de uitgebrachte stemmen. Blanco stemmen worden als ongeldig uitgebrachte stemmen beschouwd.
  2. De termijn van oproeping van zodanige vergadering bedraagt minstens 28 dagen.     Daarbij dienen de voorstellen tot wijziging te worden gevoegd.
  3. Ten aanzien van een voorstel tot ontbinding van de vereniging is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.
  4. Bij ontbinding van de vereniging geschiedt de vereffening door het bestuur, tenzij de algemene vergadering vereffenaars heeft aangewezen. Een algemeen batig saldo zal worden aangewend voor door de algemene vergadering te bepalen doeleinden.

Slotbepalingen.

Artikel 13.

In alle gevallen waarin deze statuten of de wet niet voorzien beslist het bestuur.

Artikel 14.

Door de vaststelling van deze statuten vervallen alle vorige statuten of reglementen.

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering de dato 18 November 1998.

 

Voorzitter:                                                 Secretaris

 

 

Statuten Probusclub Maastricht III (1998)

 

Naam en zetel

Artikel 1

De vereniging, die de naam “Probusclub Maastricht III” draagt, is opgericht naar het voorbeeld van clubs voor “Retired professional and business men” in Engeland.

De vereniging is gevestigd te Maastricht..

Doel en middelen

Artikel 2

De Probusclub heeft als doel het bevorderen van saamhorigheid en vriendschap van (geheel of nagenoeg geheel) post-actieven, die een maatschappelijk verantwoordelijke functie hebben vervuld en die ieder vanuit een persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke achtergrond waarde hechten aan het regelmatig ontmoeten van elkaar, waarbij onderlinge hulpvaardigheid, verbreding van kennis en interesse, verruiming van inzicht alsmede ontspanning bindende elementen vormen.

Artikel 3

De vereniging tracht haar doel te bereiken door onder meer:

1.   Het houden van lunchbijeenkomsten, waarbij doorgaans door een der leden of door een ander een inleiding over een gespreksonderwerp wordt gehouden.

2.   De bijeenkomsten worden als regel op de eerste en de derde woensdag van de maand gehouden. In die maanden waarin er een vijfde woensdag is, kan een extra bijeenkomst gehouden worden waarbij ook de partners der leden of van  overleden leden worden uitgenodigd.

3.   De bijeenkomsten kunnen om een bijzondere reden door een middag- of avondbijeenkomst worden vervangen.

4.   Het houden van excursies in het vlak van culturele of wetenschappelijke evenementen.

5.   Het verlenen van diensten aan individuele leden wanneer daartoe aanleiding bestaat.

Lidmaatschap

Artikel 4

1.  De vereniging wordt gevormd door leden, wonende in Zuid-Limburg en aangrenzende gebieden.

2.   De leden dienen te goeder naam en faam bekend te staan en qua attitude binnen de vereniging te passen en de leeftijd van 55 jaar gepasseerd te zijn. Zij dienen de bereidheid te hebben de bijeenkomsten regelmatig te bezoeken.

3.   Het aantal toe te laten leden en de ballotage richtlijnen voor het lopende jaar dienen jaarlijks door de algemene vergadering te worden vastgesteld.

4.   Het Bestuur heeft het recht onder bijzondere omstandigheden aan één of meerdere leden voor bepaalde of onbepaalde tijd het niet-actief lidmaatschap toe te kennen. Zij gelden als leden boven de sterkte. De band blijft bestaan zonder verplichtingen. Zij hebben geen stemrecht en kunnen geen bestuurs- of commissiefuncties uitoefenen. Ze betalen geen contributie. Op de jaarlijkse algemene vergadering dient door het bestuur te worden meegedeeld welke leden het komende jaar het niet-actief lidmaatschap hebben en vanwege welke omstandigheden.

 Artikel 5

1.   Er wordt een ballotage-commissie benoemd van drie niet tot het bestuur behorende leden. Elk jaar treedt één lid af en wordt een nieuw lid benoemd. Het kan slechts éénmaal worden herbenoemd. De benoeming geschiedt door het bestuur op voordracht van de ballotage-commissie.

2.   Een kandidaatlid wordt door twee clubleden (sponsor-leden) voorgedragen aan de ballotage-commissie. De sponsor-leden motiveren de kandidatuur. Zij dragen er zorg voor dat het kandidaatlid niet op de hoogte is van zijn kandidatuur.

3.   Leden van een andere Probusclub, die binnen het gebied van de vereniging komen wonen, kunnen als lid van de vereniging worden toegelaten, mits zij voor overschrijving worden voorgedragen door het bestuur van hun laatste club. Betrokkenen worden als lid aanvaard indien bij het bestuur, binnen vier weken nadat door deze aan de leden mededeling is gedaan van de aanvragen, geen bezwaren zijn ingediend.

Artikel 6

1.   Het lidmaatschap eindigt: door overlijden van het lid, of door opzegging door het lid, of door opzegging namens de vereniging.

2.   Opzegging van het lidmaatschap door een lid geschiedt door een schriftelijke kennisgeving aan het Bestuur.

3.   Opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging geschiedt door het bestuur:                                       wanneer het lid, na hiertoe schriftelijk te zijn aangemaand, op de eerste November -niet aan de geldelijke verplichtingen jegens de vereniging heeft voldaan, of wanneer het lid opgehouden heeft te voldoen aan de eisen welke statutair aan het lidmaatschap worden gesteld.

4.   Wanneer het lidmaatschap in de loop van het verenigingsjaar eindigt blijft de jaarlijkse bijdrage geheel verschuldigd.

Geldmiddelen

Artikel 7

1.   De geldmiddelen der vereniging bestaan uit contributies en andere baten.

2.   Ieder lid betaalt een jaarlijkse contributie, waarvan het bedrag telkenjare door de algemene vergadering tijdens de jaarvergadering wordt vastgesteld.

3.   Het verenigingsjaar valt samen met het kalenderjaar

Bestuur

Artikel 8

1.   Het bestuur bestaat uit tenminste drie en ten hoogste vijf personen. Het aantal bestuurders wordt vastgesteld door de algemene vergadering. Indien het aantal bestuurders beneden de drie is gedaald blijft het bestuur bevoegd. Het bestuur is dan echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering bijeen te roepen om in de vacature(s) te voorzien.

2.   De bestuurders worden door de algemene vergadering uit de leden benoemd. De voorzitter en de vice-voorzitter worden voor een termijn van één jaar benoemd, met dien verstande dat de vice-voorzitter na één jaar als voorzitter optreedt, tenzij de algemene vergadering anders beslist. Zij kunnen deze functies gedurende drie jaar niet opnieuw vervullen. De secretaris, de penningmeester, c.q. de secretaris-penningmeester en de overige bestuursleden worden benoemd voor een termijn van twee jaar en zijn aansluitend aan deze termijn gedurende twee jaren niet herkiesbaar, eveneens tenzij de algemene vergadering anders beslist. Als de functies van de secretaris en de penningmeester door afzonderlijke bestuurders worden bekleed treden zij beurtelings af. Stemmingen betreffende benoeming van bestuursleden geschieden bij ongetekende en gesloten briefjes, tenzij de algemene vergadering met algemene stemmen anders beslist.

3.   In een tussentijdse vacature in het bestuur wordt op korte termijn door de algemene vergadering voorzien. De nieuw benoemde bestuurder treedt af op het tijdstip waarop zijn voorganger had moeten aftreden doch is voor één termijn herbenoembaar.

4.   Voor iedere benoeming van een bestuurder kunnen door één of meer leden tenminste 14 dagen vóór de algemene vergadering schriftelijk kandidaten bij het bestuur worden voorgedragen. Het bestuur stelt met inachtneming van het hiervoor bepaalde, de voordracht op.

5.   De voorzitter leidt de clubbijeenkomsten en de bestuursvergaderingen. Bij onstentenis wordt hij vervangen door de vice-voorzitter.

6.   De secretaris voert de briefwisseling in naam van het bestuur, zendt de mededelingen aan de leden rond, houdt de presentielijst bij, verzorgt het jaarverslag en houdt aantekening van op bestuurs- en algemene vergadering genomen besluiten.

7.   De penningmeester beheert de geldmiddelen van de vereniging.

Artikel 9

1.   Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.

2.   De voorzitter en de secretaris zijn tezamen bevoegd de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Bij onstentenis of verhindering van de voorzitter treedt de vice-voorzitter in diens plaats. Bij onstentenis van de secretaris treedt de penningmeester in diens plaats.

Algemene vergadering

Artikel 10

1.   In de maand januari van elk kalenderjaar wordt een algemene vergadering gehouden. In deze vergadering vindt de verkiezing van bestuursleden plaats.

2.   Op de in het eerste lid bedoelde vergadering brengt de secretaris een jaarverslag uit en doet de penningmeester verslag over het beheer der geldmiddelen.

3.   De algemene vergadering benoemt jaarlijks een commissie van twee leden tot onderzoek van de rekening en verantwoordeing van de penningmeester. Deze zogenaamde kascommissie brengt op de in het eerste lid genoemde vergadering verslag uit van haar bevindingen.

4.   Goedkeuring van het jaarverslag strekt het bestuur, goedkeuring van de rekening en verantwoording van het beheer der geldmiddelen de penningmeester tot décharge.

Artikel 11

Algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van tenminste 28 dagen. Het bestuur is tot een dergelijke bijeenroeping verplicht, indien tenminste vijf leden zulks schriftelijk, onder opgave van redenen, verzoeken.  Indien het bestuur aan een dergelijk verzoek niet binnen vier weken gevolg geeft, zijn de bedoelde leden bevoegd de oproeping zelf te doen.

Statutenwijziging en ontbinding

Artikel 12

1.   In de statuten van de vereniging kan geen wijziging worden aangebracht dan door een besluit van de algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat wijziging van de statuten wordt voorgesteld, welk besluit genomen moet worden met een meerderheid van twee/derde van de uitgebrachte stemmen. Blanco stemmen worden als ongeldig uitgebrachte stemmen beschouwd.

2.   De termijn van oproeping van zodanige vergadering bedraagt minstens 28 dagen. Daarbij dienen de voorstellen tot wijziging te worden gevoegd.

3.   Ten aanzien van een voorstel tot ontbinding van de vereniging is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.

4.   Bij ontbinding van de vereniging geschiedt de vereffening door het bestuur, tenzij de algemene vergadering vereffenaars heeft aangewezen. Een algemeen batig saldo zal worden aangewend voor door de algemene vergadering te bepalen doeleinden.

Slotbepalingen

Artikel 13

In alle gevallen waarin deze statuten of de wet niet voorzien beslist het bestuur.

Artikel 14

Door de vaststelling van deze statuten vervallen alle vorige statuten of reglementen.

 

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering de dato 18 November 1998.

 

Voorzitter:                                                   Secretaris